Potraviny nevhodné v tehotenstve

Potraviny nevhodné v tehotenstveTehotenstvo je pre organizmus matky jedno z najdôležitejších a zároveň najnáročnejších období. Nielen, že si organizmus vyžaduje zvýšenú ochranu, zároveň podstupuje aj zvýšenú záťaž. Jednou z dôležitých otázok, ktorou sa treba zaoberať, sú vhodné a nevhodné potraviny v tehotenstve. Niektoré treba len obmedziť, iným sa treba vyhýbať úplne.

Prvou zásadou, ktorej sa treba držať, je počúvať svoje telo. Ak je vám počas tehotenstva z niečoho extrémne zle a nevoľno, nekonzumujte to bez ohľadu na to, či sa to v nejakom zozname nachádza alebo nenachádza.

Druhou dôležitou zásadou je držať sa osvedčeného pravidla, že čo je nezdravé všeobecne, je nezdravé aj v tehotenstve. Platí to nielen o potravinách, ale tiež aj celkovo o životospráve a životnom štýle. Pamätať treba nielen na seba, ale aj na budúceho potomka.

Potraviny nevhodné v tehotenstve a pre tehotné ženy

Potraviny nevhodné v tehotenstve a pre tehotné ženyPočas tehotenstva zvyknú ženy mať naozaj rôzne chute. Niektoré kombinácie sú príliš divoké a to nielen pre ženu samotnú, ale aj pre jej dieťa. Nie je síce možné obsiahnuť kompletný zoznam, ale pokúsil som sa zostaviť aspoň tie najbežnejšie a najčastejšie potraviny.

Inofolic: cena, dávkovanie, užívanie, skúsenosti a recenziaTabletky na plodnosť

➡️ Odporúčam Inofolic (recenzia)
– podpora v období pred tehotenstvom
– pomoc pri hormonálnej rovnováhe
– obsahuje kyselinu listovú a inozitol
– priaznivo pôsobí na činnosť vaječníkov

Cena:32,99 €

Toto sú jedlá a potraviny, ktorým sa treba počas gravidity vyhýbať:

Alkohol

To, že alkohol je počas tehotenstva škodlivý, snáď netreba príliš zdôrazňovať. Vzdať sa ho treba už od prvého trimestra, pretože konzumácia alkoholu vážne poškodzuje vývoj plodu, môže u dieťaťa spôsobiť vznik vrodených vývojových chýb a vyvolať predčasný pôrod.

Surové mäso a pečienka

V tehotenstve by mali byť tabu aj jedlá a potraviny s obsahom surového mäsa, kde sa môžu nachádzať nebezpečné listérie. Typicky ide o dobre známy tatarák, ale napríklad aj o sushi a steaky. Problémom je aj pečeň, ktorá obsahuje nadmerné množstvo vitamínu A.

Surové vajcia

Okrem surového mäsa si treba v tehotenstve dávať pozor aj na surové alebo nedovarené vajcia. Problémom môžu byť aj výrobky, ktoré takéto vajcia obsahujú, napríklad majonéza alebo zmrzlina. Dôvodom je salmonelóza, ktorá zvyšuje riziko potratu.

Syry

Problémom počas tehotenstva môžu byť aj niektoré druhy syrov, napríklad mäkké syry. Ide o plesňové syry typu feta, niva, camembert či encián, ktoré môžu byť rizikové pre plod, najmä jeho ešte nie úplne vyvinutý imunitný systém.

Nepasterizované mliečne výrobky

Nielen syry, ale aj niektoré mliečne výrobky môžu byť problém. Ide hlavne o nepasterizované, napríklad bryndzu alebo nepasterizované mlieko. Problémom týchto výrobkov je možnosť infekčnej nákazy, napríklad toxoplazmózou.

Čaj, káva a kola

Týchto nápojov sa nie je potrebné vzdať úplne, ale treba ich čo najviac obmedziť, platí to najmä o čiernom čaji. Nielen, že spomínané nápoje obsahujú veľké množstvo kofeínu, ale zhoršujú aj vstrebávanie železa do organizmu.

Niektoré ryby

Hoci platí, že ryby sú kvôli obsahu omega-3 mastných kyselín zdravé a prospešné, u niektorých druhov prevládajú počas tehotenstva ich negatívne faktory, najmä ak obsahujú veľké množstvo ortuti. Ide napríklad o makrely, zubáče alebo žraloky.

Hríby

Hríby sú ťažké na žalúdok a viažu na seba veľké množstvo toxických látok, preto sú počas tehotenstva veľmi rizikovou potravinou. Počas prvého trimestra ich úplne vynechajte, inokedy veľmi obmedzte. Alternatívou sú šampiňóny, ale tiež v obmedzenom množstve.

Umelé sladidlá a umelé farbivá

Veľkým problémom počas tehotenstva sú umelé látky pridávané do jedál a nápojov. Treba sa vyhnúť najmä dvom kategóriám a to sú umelé farbivá, známe aj pod označením „éčka“ a umelé sladidlá, ktoré sa pridávajú do limonád a džúsov.

Instantné polotovary

Chemicky upravované a konzervované potraviny, konzervy či polievky v sáčku by ste si mali počas tehotenstva naozaj odpustiť. Obsahujú nadmerné množstvo soli, umelé prísady a tiež glutaman sodný. Najmä v prvom trimestri si na to treba dať pozor.

Salámy

Veľkým problémom sú aj salámy, či už suché alebo šunkové. Dôvodom je opäť vysoký obsah soli a rôznych umelých prísad, rovnako tak pridávané korenie. Všetky tieto látky škodia vývoju plodu a môžu byť pre neho aj toxické.

NECHUŤ DO JEDLA? DÁ SA RIEŠIŤ

Mnoho žien trpí počas tehotenstva aj nechuťou do jedla, napríklad následkom rannej nevoľnosti, hnačky, zápchy alebo pálenia záhy. V prípade týchto problémov treba stravovanie ešte upraviť a nejesť dráždivé jedlá, vyhýbať sa veľkým porciám a dodržiavať pitný režim.

Potraviny vhodné v tehotenstve

Potraviny vhodné v tehotenstvePoďme sa teraz pozrieť aj na potraviny, ktoré by vám naopak počas tehotenstva mohli pomôcť a ktoré sú v tehotenstve vhodné. Ide predovšetkým o niektoré druhy ovocia, zeleniny a jedál bohatých na zdravé proteíny a omega-3 mastné kyseliny.

Viaceré z nasledovných potravín vám pomôžu s metabolizmom aj vývojom plodu:

Ovocie: Hneď na úvod tehotenstva môžu pozitívnu úlohu zohrať banány, najmä proti možnej rannej nevoľnosti. V druhom trimestri sa zas odporúča konzumovať avokádo a to kvôli vláknine a vitamínom C, B a K. V treťom trimestri je dobrým zdrojom živín aj papája.

Zelenina a strukoviny: Už hneď na začiatku tehotenstva, čiže v prvom trimestri, je dôležitý výber správnej zeleniny. Špenát je napríklad bohatý na minerály a vitamíny, červená paprika je dobrým zdrojom vitamínu C. Fazuľa pomáha hneď od úvodu na zápchu.

Mliečne výrobky: Mlieko sa hodí najmä v druhom semestri, kedy pomáha na vývoj nervovej sústavy plodu. Nepreháňajte to však s ním príliš, môže vo väčšom množstve narušiť vašu črevnú mikroflóru. Veľmi dobrým je aj grécky jogurt a to kvôli proteínom.

Tepelne upravené vajcia: Ak máte radi vajíčka, v druhom trimestri ich môžete konzumovať vo väčšom množstve, ale tepelne upravené. Vaječný žĺtok obsahuje cholín a esenciálne mastné kyseliny, ktoré pomáhajú aj správnemu vývoju plodu.

Ryby: Omega-3 mastné kyseliny sú dôležité aj v treťom trimestri. Ich veľmi dobrým zdrojom sú ryby, no tu platí, že menej je niekedy viac. Dopriať si môžete niektoré tučné ryby, ale neprekračujte dávku 300 gramov týždenne a dávajte pozor na pôvod a kvalitu.

Oriešky: Dobrým zdrojom proteínov aj zdravých mastných kyselín sú oriešky. Medzi tie, ktoré môžete v treťom trimestri, patria mandle, vlašské orechy, pistácie a kešu orechy. Pozitívne sú aj kvôli vláknine, tá môže pomôcť na prípadnú zápchu.

Inofolic: cena, dávkovanie, užívanie, skúsenosti a recenziaTabletky na plodnosť

➡️ Odporúčam Inofolic (recenzia)
– podpora v období pred tehotenstvom
– pomoc pri hormonálnej rovnováhe
– obsahuje kyselinu listovú a inozitol
– priaznivo pôsobí na činnosť vaječníkov

Cena:32,99 €

NEPREHÁŇAJTE TO S MNOŽSTVOM

Ako vidíte na príklade brokolice, viacero na prvý pohľad zdravých potravín môže pôsobiť negatívne na hladinu estrogénu v tele. Neplatí teda automatické pravidlo, že všetky druhy ovocia či zeleniny sú komplexne prospešné zdraviu, najmä nie tomu sexuálnemu.

Životospráva a životný štýl počas tehotenstva

Životospráva a životný štýl počas tehotenstvaOkrem samotných jedál treba počas tehotenstva mierne upraviť aj životosprávu a životný štýl. Nemusí ísť o žiadne veľké zásahy, stačí jednoducho zopár zmien a režimových opatrení. Najlepšie je prichádzať s nimi postupne, nie aplikovať všetky naraz.

Skúste sa držať týchto zásad:

Úprava množstva stravy a tekutín: To, že ste tehotná, neznamená, že musíte jesť za dvoch. Prvé tri mesiace by mal byť prírastok v hmotnosti 1 až 2 kg, v pokročilejšom období o niečo viac. Denný príjem tekutín by tiež nemal byť abnormálne vysoký, stačí 2 litre vody denne.

Aspoň 30 minút pohybu denne: Pohyb veľmi veľa žien počas tehotenstva podceňuje a to je chyba. Aspoň pol hodinu denne sa treba venovať aktívnemu pohybu, napríklad chôdzi alebo plávaniu. Vo vyššom štádiu tehotenstva to môže byť joga alebo pilates.

Spánok a vhodné polohy spánku: Nielen aktivita, ale aj oddych je počas tehotenstva dôležitý, čiže najmä spánok. Kým na začiatku až tak na polohe nezáleží, v posledných mesiacoch je najlepšia poloha na boku s mierne pokrčenými nohami v kolenách.

Alkohol, kofeín, nikotín: Na alkohol a nikotín počas tehotenstva zabudnite, to isté platí aj o období dojčenia. Čo sa týka kofeínu, ideálne je ho počas tehotenstva vôbec nekonzumovať. Pokiaľ to žena nevie úplne vylúčiť, maximom by mala byť jedna káva denne.

Prevencia voči infekciám: Ženy musia byť počas tehotenstva veľmi opatrné aj voči niektorým infekciám potenciálne nebezpečným pre ich plod. Najbežnejšie sú listerióza súvisiaca najčastejšie so surovým mäsom a toxoplazmóza súvisiaca s mačkami.

Ako fungujú tabletky na podporu ženskej plodnosti a prečo ich odporúčam

Ako fungujú tabletky na podporu ženskej plodnosti a prečo ich odporúčamAk sa vám otehotnieť príliš nedarí a chceli by ste plodnosť podporiť, odporúčam skúsiť niektoré voľne dostupné prípravky založené na vitamínoch a prírodných látkach. Hovorím to na základe skúsenosti mojej partnerky, ktoré tieto prípravky pomohli.

Ako fungujú? Predovšetkým, bez syntetických zložiek:

Tabletky obsahujú účinné látky buď rastlinného typu vo forme extraktov, prípadne ide o vitamíny a minerály podporujúce plodnosť u žien a vplývajúce na ovuláciu

Veľmi často sa v týchto tabletkách nachádzajú vitamíny skupiny B, napríklad Kyselina listová, prípadne minerály, napríklad Zinok. Obe tieto látky podporujú hormonálnu hladinu a zvyšujú aj šancu na oplodnenie vajíčka. Okrem toho môžu byť súčasťou prípravkov aj rastlinné extrakty typu Goji alebo Damiána, ktoré majú podobné účinky.

Inofolic: cena, dávkovanie, užívanie, skúsenosti a recenziaTabletky na plodnosť

➡️ Odporúčam Inofolic (recenzia)
– podpora v období pred tehotenstvom
– pomoc pri hormonálnej rovnováhe
– obsahuje kyselinu listovú a inozitol
– priaznivo pôsobí na činnosť vaječníkov

Cena:32,99 €

Tieto tabletky sú u žien populárne aj kvôli trom nasledujúcim výhodám:

na ich kúpu nie je potrebný recept ani predpis, čiže nemusíte navštevovať lekára a môžete si tabletky kúpiť voľne v lekárni alebo cez eshop

vďaka tomu, že majú čisto prírodné zloženie bez nejakých syntetických účinných látok, je ich užívanie bezproblémové a to aj dlhodobo

niektoré značky pôsobia nielen na plodnosť, ale celkovo zvyšujú vitalitu a môžu pomôcť ženám aj na niektoré negatívne prejavy ženských problémov

Aby však tabletky mohli účinkovať, je potrebné ich dlhodobejšie a hlavne pravidelné užívanie. Nakoľko ich účinky sú závislé od látok prírodného typu, či už ide o rastlinné extrakty alebo minerály a vitamíny, u každej ženy môže byť intenzita pôsobenia odlišná.

LEN OVERENÉ A SERIÓZNE ZNAČKY

Rád by som upozornil, že hoci na trhu je výber čoraz väčší, nie každý prípravok je naozaj kvalitný. Pri výbere pozerajte na to, či je značka dostatočne známa, či má schválený predaj s povolením Úradu verejného zdravotníctva a či s ňou majú ženy nejaké skúsenosti.

Tabletky, ktoré vyskúšala moja partnerka a jej skúsenosti s nimi

Tabletky, ktoré vyskúšala moja partnerka a jej skúsenosti s nimiAk by ste chceli vyskúšať prípravky určené na podporu plodnosti, určite si v aktuálnej ponuke vyberiete. Nepozerajte len na cenu, ale najmä na kvalitu účinných látok, ich rozsah a ich koncentráciu. Nie je dobré, ak je prípravok založený len na jednej účinnej látke, rovnako ale ani stav, kedy ich je príliš mnoho a sú v slabšej koncentrácii.

Najlepšie je získať si nielen informácie od výrobcu alebo z príbalového letáku, ale aj z praxe. Pri výbere treba zohľadniť aj skúsenosti a referencie iných žien s užívaním danej značky a podľa toho sa rozhodnúť. Toto sú napríklad tabletky, ktoré užívala moja partnerka:

ProduktHodnotenieOverená kúpaRecenzia
1. Gynex
Prejsť do obchoduMoja recenzia
2. Inofolic
Prejsť do obchoduMoja recenzia
Potraviny nevhodné v tehotenstve
Počet hlasov: 2 Priemer:1.5 (30%)

Prispejte komentárom

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *