Potraviny

PotravinyUrčite si si už všimli, že na rôzne problémy, poruchy alebo na podporu určitého procesu a stavu v tele existujú riešenia aj v podobe potravín. Keďže oblasťou môjho záujmu je sexuálny život, zdravie pohlavnej sústavy a všetko, čo s tým súvisí, zameral som sa v tomto obore práve na hľadanie tých potravín, ktoré by mohli mať nejaký pozitívny vplyv.

Popri rastlinách, ktoré nám príroda darovala, sú práve potraviny veľmi dobrým zdrojom rôznych minerálov, vitamínov, aminokyselín a iných dôležitých stopových prvkov. Ich správna hladina v organizme môže mať naozaj viditeľné účinky na viaceré procesy.

Pri svojom pátraní som sa zameral na potraviny, ktoré by mohli pomôcť najmä sexuálnym funkciám a kvalite pohlavného života. Niektoré sú s vyšším obsahom bielkovín, železa alebo iných stopových prvkov, záleží to od toho, akú oblasť sexuálneho života chcete podporiť.

Potraviny na zvýšenie libida

Potraviny na zvýšenie libidaLibido, čiže sexuálny apetít, sa významným spôsobom podieľa na celkovej kvalite sexuálneho života. Ide totiž nielen o chuť na sex, ale napríklad aj o zlepšenie dlhodobej erekcie a jej predĺženie, prípadne tiež o celkovú sexuálnu vitalitu počas styku.

Potraviny, ktoré môžu pomôcť na vyššie libido, by mali obsahovať minerály, vitamíny a látky stimulujúce hladinu testosterónu a tiež aj funkciu semenníkov

Niekedy sa im hovorí aj potraviny na zvýšenie chuti na sex a patria sem hlavne:

ryby a morské plody, napríklad losos, makrela, treska, tuniak či veľmi silné afrodiziaka v podobe ustríc a kreviet
banány a to kvôli obsahu bromelaínu stimulujúceho potenciu
jahody, ktoré je možné konzumovať aj so šľahačkou ako afrodiziakálnu bombu
čokoláda, čo je známe afrodiziakum, najmä tá s vyšším obsahom kakaa
koreniny, napríklad chilli, škorica, vanilka alebo rozmarín
červené víno, ktoré je prospešné aj na erekciu, aj keď s ním už opatrne

Okrem jedál, ktoré pôsobia pozitívne, si treba dávať pozor aj na tie, ktoré pôsobia naopak negatívne a to najmä proti dostatočnej hladine hormónu testosterón. Viac sa dočítate v mojom samostatnom článku o potravinách na zvýšenie libida. Do pozornosti dávam aj prírodné prípravky, ktoré sú tiež určené na zvýšenie libida:

Potraviny na potenciu

Potraviny na potenciuPod pojmom potencia sa myslí podpora plodnosti u ženy aj muža a zároveň u muža aj podpora zdravého priebehu erekcie. Bez stoporenia je totiž potencia riadne ohrozená, nakoľko nie je možný plnohodnotný pohlavný styk kvôli horšej erekcii.

Potraviny určené na zlepšenie potencie by mali dosiahnuť toto zlepšenie u mužov vďaka obsahu aminokyselín, u žien zas môžu pôsobiť cez minerály a vitamíny

Medzi potraviny zvyšujúce potenciu patria aj na prvý pohľad menej zdravé jedlá:

čokoláda je veľmi dobrým príkladom afrodiziaka, ktoré je sladkosťou, no v prípade vyššieho podielu kakaa veľmi zdravou
tekvicové semienka obsahujú veľa Zinku, ktorý je skvelý na plodnosť
omega-3 mastné kyseliny aj aminokyseliny nájdete v ustriciach aj u lososa
na zlepšenie erekcie odporúčam melóny, jablká, banány aj jahody
vajcia sú zas výborné na hormonálnu rovnováhu a to u mužov ako aj u žien
koreniny sú skvelé afrodiziaka pre obe pohlavia, najmä čili, zázvor a rozmarín

Všeobecne možno povedať, že základom sú potraviny na zlepšenie erekcie a tiež na podporu plodnosti muža aj ženy. Chceli by ste vedieť ešte niečo viac? Potom si pozrite a prečítajte môj konkrétny článok so zameraním na potraviny na potenciu, kde nájdete viac a detailnejších informácií. Odporúčam aj tieto voľne dostupné tabletky na potenciu:

Potraviny na erekciu

Potraviny na erekciuJednou z najdôležitejších podmienok potencie je erekcia. Tá závisí od správneho fungovania venookluzívneho mechanizmu, čo v praxi znamená aj dostatočné prekrvenie pohlavného údu. Kvalita prekrvenia závisí aj od priechodnosti ciev.

Potraviny na podporu erekcie preto v prvom rade obsahujú aminokyseliny L-Arginín a L-Citrulín, ktoré zabezpečujú správne roztiahnutie ciev a prekrvenie penisu

Najlepšie na podporu stoporenia a erekcie sú nasledovné potraviny:

na stimuláciu krvného obehu sa využívajú už od nepamäti koreniny, napríklad chilli, škorica, rozmarín alebo zázvor
veľmi pozitívne pôsobia aj omega-3 mastné kyseliny v rybách a morských plodoch
tekvicové semienka, mandle a lieskové orechy odporúčam tiež
výborným zdrojom L-Arginínu sú aj ovsené vločky
zabudnúť nesmiem na kakao a horkú čokoládu, tie pomáhajú aj na libido
červený melón zas obsahuje L-Citrulín

Zoznam potravín, ktoré pomáhajú erekcii, je samozrejme ešte oveľa širší. Rovnako však tak aj zoznam tých, ktoré jej škodia a pôsobia na zhoršenie jej kvality. Všetko sa podrobne dozviete v mojom článku na tému potraviny na erekciu. V ňom spomínam ako možnosť podpory aj rastliny, ktoré sa dnes vyskytujú už aj v niektorých tabletkách:

Potraviny na podporu plodnosti

Potraviny na podporu plodnostiJe možné podporiť plodnosť pomocou potravín? Určite áno, najmä ak ide o dosiahnutie zdravej hladiny niektorých minerálov a látok podporujúcich činnosť semenníkov u mužov a činnosť vaječníkov u žien. Práve od nich sa odvíja kvalita plodnosti.

Potraviny na zlepšenie plodnosti pre mužov by mali stimulovať hladinu testosterónu, v prípade žien by malo ísť o nastolenie hormonálnej rovnováhy

Tu sú najlepšie potraviny a jedlá na prirodzenú podporu plodnosti:

výborným zdrojom látok podporujúcich hormonálnu rovnováhu u mužov aj u žien sú tekvicové a ľanové semienka
rovnako tak losos, slede, ustrice a krevety majú dôležité kyseliny a minerály
pre mužov aj pre ženy odporúčam tiež oleje, najviac kokosový a rybí olej
na podporu činnosti vaječníkov sa hodí veľmi dobre aj med, tiež avokádo
cesnak a cibuľa zas pomáhajú na testosterón a činnosť semenníkov
pozitívna je z pohľadu vitamínov a minerálov aj listová zelenina, napríklad špenát

Toto samozrejme nie je kompletný zoznam, len stručný prehľad pozitívnych jedál. Naopak, medzi rizikové potraviny treba prirátať kofeín či mliečne produkty. Ak sa chcete dozvedieť viac, odporúčam moju tému potraviny na podporu plodnosti. Okrem toho môžete skúsiť aj prírodné produkty pre mužov aj pre ženy na podporu plodnosti:

Potraviny na podporu sexu

Potraviny na podporu sexuAk chcete mať lepší, kvalitnejší a intenzívnejší sex, najdôležitejšie je pôsobiť komplexne na stav celej pohlavnej sústavy a jej funkcie. Za týmto účelom sa podľa mojich skúseností oplatí sústrediť najmä na sexuálny apetít a kvalitu stoporenia.

Potraviny na lepší sex sú založené hlavne na aminokyselinách, mineráloch a vitamínoch zlepšujúcich prekrvenie pohlavnej sústavy a zvyšujúcich hladinu testosterónu

Ktoré potraviny na zlepšenie sexu sa mne osobne osvedčili najviac? Nasledovné:

dary mora a ryby majú najvyššiu prioritu, napríklad losos, tuniak, makrela a zabudnúť nesmiem ani na ustrice

aj cibuľa a cesnak majú pozitívne účinky
L-Arginín na posilnenie erekcie obsahujú aj vlašské orechy a červený melón
na podporu sexuálneho apetítu zas odporúčam červenenú repu a ananás
čokoláda s obsahom aspoň 70 % kakaa pomáha na zlepšenie erekcie
správne prekrvenie pohlavnej sústavy ovplyvňujú aj med a koreniny

Okrem potravín, ktoré na sex pomáhajú, odporúčam strániť sa tých, ktoré kvalite pohlavného života neprospievajú, napríklad typicky sója. Ďalšie príklady a tipy aj na základe mojich skúseností nájdete v článku o potravinách na podporu sexu. Nezabudnite ani na pomoc prírody v podobe rastlinných extraktov vo forme tabliet:

Potraviny na prostatu

Potraviny na prostatuProstata, čiže predstojná žľaza, hrá dôležitú úlohu v sexuálnom živote a tiež aj na bezproblémové fungovanie močovej sústavy. Jej najdôležitejšia úloha je ale tvorba prostatického sekrétu, ktorý je nevyhnutný pre spermie v ejakuláte.

Potraviny na podporu prostaty by mali obsahovať látky pôsobiace jednak na zdravé fungovanie prostaty, ale aj proti jej potenciálnemu zväčšovaniu

Netvrdím, že ide o nejaké zázračné prostriedky, ale do jedálnička odporúčam zaradiť:

na stav prostaty a prevenciu voči problémom s ňou sa dobré hodí sója a sójové produkty, napríklad tofu či pražené bôby
preventívne voči nádorovému bujneniu pomáha aj zelený čaj
podobne preventívne pôsobí lykopén obsiahnutý v melónoch, papáji a grapefruitoch
orechy, ryby a morské plody pomáhajú na prostatu vďaka Selénu
medzi výborné antioxidanty a zdroje lykopénu patria aj paradajky
prospešné minerály a omega-3 mastné kyseliny majú aj orechy

Na prostatu majú vplyv samozrejme nielen tie potraviny, ktoré jej pomáhajú, ale aj obmedzenie tých jedál, ktoré jej škodia. Viac detailných informácií sa dočítate v mojom článku na tému potravín na prostatu. Okrem nich tam rozoberám aj rastlinné zložky podporujúce jej fungovanie, napríklad vo forme voľne dostupných tabliet:

Potraviny bohaté na testosterón

Potraviny bohaté na testosterónTestosterón je pre mužov z pohľadu sexuálneho života, ale aj z pohľadu fyzickej výkonnosti, najdôležitejším palivom. Počas života s pribúdajúcimi rokmi klesá jeho hladina, čo sa u mužov prejaví nižším sexuálnym apetítom aj nižšou výkonnosťou.

Potraviny s obsahom testosterónu patria hlavne do kategórie potravín s vysokým obsahom minerálov a látok, ktoré potláčajú vplyv estrogénu v mužskom tele

Vybrať si môžete viaceré jedlá a potraviny stimulujúce hladinu testosterónu v tele:

tradične ide o ryby a morské plody s obsahom Zinku, Horčíka a vitamínu D, napríklad losos alebo známe afrodiziakum ustrice
podobný obsah majú aj tekvicové semienka
na prirodzenú tvorbu pomáha aj minerál Selén, ktorý je bohato zastúpený v orechoch
arganový, olivový a kokosový olej by ste mali v kuchyni používať tiež viac
zo zeleniny sú najlepšie na testosterón cibuľa, cesnak, špenát a brokolica
z ovocia odporúčam granátové jablko a hrozienka

Ide samozrejme len o krátky výber tých najlepších a najznámejších potravín, je ich totiž ešte omnoho viac. Ktoré to sú? Prečítajte si môj článok potraviny bohaté na testosterón a dozviete sa. Nájdete tam okrem iného aj zoznam potravín, ktoré by ste konzumovať nemali a tiež predstavenie rastlinných prípravkov na podporu testosterónu:

Potraviny bohaté na estrogén

Potraviny bohaté na estrogénPresuňme sa teraz od podpory mužského sexuálneho zdravia k tomu ženskému. U žien má významnú úlohu viacero pohlavných hormónov, no z hľadiska libida, ale aj plodnosti a tiež z hľadiska prechodu je tým najdôležitejším hormón estrogén.

Potraviny, ktoré by mali pomôcť na vyššiu hladinu estrogénu, by mali obsahovať najmä rastlinné fytoestrogény, čo sú látky s účinkom podobným ľudskému estrogénu

Ide teda o potraviny s obsahom fytoestrogénov a je ich dosť veľké množstvo:

najlepším zdrojom je sója a produkty z nej, pričom sója obsahuje najsilnejšie fytoestrogény nazvané izoflavóny
na zvýšenie estrogénu odporúčam aj ľanové semienka, obsahujú lignany
ak máte radi pivo, to je tiež veľmi dobrým zdrojom rastlinných fytoestrogénov
pšenica, kukurica, jačmeň a výrobky z nich tiež zaraďte do svojho jedálnička
ako doplnkové zdroje poslúžia jahody, granátové jablká, slivky a broskyne
mäta a mätový čaj pomáhajú na zvýšenie estrogénu a na zníženie testosterónu

Ak chcete dosiahnuť zdravú hladinu estrogénu, musíte sa zamerať aj na niektoré iné opatrenia a to vrátane obmedzenia jedál, ktoré estrogén znižujú. Viac sa dočítate v mojom konkrétnom článku o potravinách bohatých na estrogén. Vyskúšať môžete aj rastlinné zdroje fytoestrogénov, ktoré nájdete v týchto tabletkách:

Potraviny nevhodné v tehotenstve

Potraviny nevhodné v tehotenstveDôležitou témou pre ženy je aj téma životosprávy a stravovania počas tehotenstva. Rozhodol som sa preto viac zamerať na tie potraviny, ktoré by ženy mali a ktoré by nemali užívať a konzumovať počas gravidity. Výsledky sú dosť prekvapivé.

Potraviny v tehotenstve hrajú dôležitú úlohu nielen pre ženu, ale aj pre jej plod, takže sa treba pozerať na ich zloženie aj z pohľadu vplyvu na vývoj potomka

Ktoré potraviny sú počas tehotenstva zakázané alebo ich treba obmedziť? Tieto:

začať musím samozrejme alkoholom, ktorý by mal byť tabu z dôvodu zlého vplyvu na vývoj plodu aj z dôvodu rizika predčasného tehotenstva
surové mäso a pečienka sú tiež zakázané, hrozí listerióza
zabudnúť treba aj na nedostatočne tepelne upravené vajcia a mliečne výrobky
problémom sú aj čierny čaj, káva a kolové nápoje kvôli obsahu kofeínu
potraviny obsahujúce umelé sladidlá a umelé farbivá majú tiež stopku
hríby počas prvého semestra vynechajte, skúste radšej šampiňóny

Vyššie uvedené jedlá a potraviny sú len menšou ukážkou celého zoznamu zakázaných surovín. V mojom článku o potravinách nevhodných počas tehotenstva som sa tejto téme venoval viac a spomenul som aj potraviny naopak vhodné počas gravidity. Do pozornosti dávam aj prípravky určené na podporu plodnosti:

Potraviny nevhodné počas dojčenia

Potraviny nevhodné počas dojčeniaPo pôrode nastáva pre ženu nemenej dôležité obdobie a to obdobie kojenia a dojčenia. Aj počas tohto obdobia sú dôležité potraviny a jedlá, ktoré žena konzumuje. Od nich totiž závisí aj to, aká bude kvalita materského mlieka a aké látky bude obsahovať.

Potraviny počas dojčenia a kojenia môžu pôsobiť na novorodenca pozitívne, ale napríklad aj negatívne a zhoršiť u neho nadúvanie a novorodeneckú koliku

Dôležité je počas obdobia dojčenia a kojenia vynechať a obmedziť tieto potraviny:

koreniny a korenie, napríklad chilli, kari korenie či škoricu, nakoľko môžu mať dráždivý efekt na matku a prenesene aj na novorodenca
nápoje a potraviny obsahujúce umelé sladidlá alebo biely cukor
alkohol, ktorý môže meniť zápach materského mlieka a brániť jeho uvoľňovaniu
citrusové plody kvôli vysokej hladine vitamínu C
ryby s obsahom ortuti, napríklad tuniak či makrela
zeleninu a ovocie spôsobujúce nadúvanie, rovnako tak strukoviny

Niektoré z vyššie spomínaných jedál treba vylúčiť úplne, iné stačí len obmedziť alebo konzumovať v menšom množstve. Na podporu dojčenia je zároveň možné posilniť prítomnosť iných potravín, viac o tom píšem v článku na tému potraviny nevhodné počas dojčenia. Odporúčam v ňom aj tabletky na podporu hormonálnej rovnováhy:

Ako vidíte, existuje veľké množstvo rôznych potravín a jedál, ktoré môžu pomôcť na správne fungovanie reprodukčného systému, na zlepšenie pohlavného zdravia, na zvýšenie kvality sexuálneho života alebo aj v prípade tehotenstva či dojčenia. Ak ich vhodne skombinujete aj s rastlinnými podpornými prostriedkami, výsledky sa určite dostavia.